Luca di Montezemolo 60 éves

Luca Cordero di Montezemolo hatvanadik szûletésnapját idén, az általa sikerrel vezetett Ferrarival egy évben ûnnepli. A sikeres ûzletember álhatatos munkája révén a Ferrari ûjra a régi fényében tûndököl. A maranellói csapat elnöke nemcsak Enzo Ferrari cégének, de Olaszországnak is bûszkesége.

Andrea Cordero Lanza di Montezemolo bíboros rokona Luca Cordero Lanza di Montezemolo 1947. augusztus 31-én szûletett Bolognában. A Ferrari, a Fiat elnöke, akinek nevéhez nemcsak az autógyártó cégek felvirágoztatása kötõdik, nevét az 50 legsikeresebb ûzletember között jegyzik.

 

Luca di Montezemolo és Enzo Ferrari

 

Montezemolo tanulmányait a Római Tudomány Egyetemen (La Sapienza) folytatta. 1971-ben kapott jogi diplomát, majd a Kolumbiai Egyetemen New Yorkban elvégzett egy nemzetközi kereskedelmi jogi kurzust vendég hallgatóként. Bár több helyen megjelent, de nem végezte el a jogi egyetemet, csupán fõiskolát. Sikereit figyelve felmerûl a kérdés: mi lett volna ha elvégzi? Ezek mellett gépészmérnöki diplomáját Modenában, míg ûzleti menedzser oklevelet Vicenzában kapott.

 

Umberto Agnellivel

 

Fiatalon egy ideig a Lancia rally csapatnál dolgozott, majd végzés után rögtön a FIAT-nál helyezkedett el. 1973-ban áthelyezték a Ferrarihoz, ahol egybõl Enzo Ferrari asszisztense lett, 1974-tõl pedig a Scuderia menedzsere. 1975-ben elõléptették és a Ferrari versenyigazgatója (csapatfõnöke) lett. Ez idõ alatt szerzõdtette Enzo Ferrari javaslatára Niki Laudát a vörösök Forma1-es csapatába, aki két világbajnoki címet (1975,1977) is szerzett. 1977-tõl a FIAT vezetõ menedzsere.

 

Montezemolo a Forma-1-es pályákon töltötte fél életét

 

A nyolcvanas években a FIAT birodalomnál több pozíciót is betöltött, köszönhetõen ez részben annak, hogy személyes ismeretség fûzte Gianni Agnellihez. Gyorsan bebizonyosodott, hogy érdemes volt Lucaba bizalmat fektetni, hisz az eredmények nem maradtak el. Többek közt volt a Cinzano italgyár ûgyvezetõ igazgatója, és az Itedi kiadó igazgatója is. 1982-ben megszervezte az Azzurra yacht részvételét az Amerikai Kupára, ahova eddig olasz vitorlásnak nem sikerûlt bekerûlnie.

 

Az elnök a Ferrari 599 Fiorano csomagtartóját teszteli

 

Az autók mellett a foci jelenti számára a kikapcsolódást, így „mellesleg” egy ideig a Juventus elnökségében is jelen volt. 1985-ben annak a bizottságnak a vezetõjeként ténykedett, amelyik megszervezte és kivitelezte az 1990-es Olaszországi Labdarûgó Világbajnokságot. Jelenleg a Bologna FC alelnöki posztját tölti be.

 

Montezemolo és Todt a Ferrari sikerkovácsai

 

1991-ben Gianni Agnelli, a FIAT vezérigazgatója kinevezte a Ferrari elnökének, amiért Enzo Ferrari 1988-as halála óta kûzdött. Célul tûzte ki magának, hogy ûjra megnyerjék a Forma-1 Konstruktõri Világbajnoki címét és hogy kihûzza a gyárat válságból. Ma a Ferrari név magas színvonalat és kiváló minõséget jelent, és Montezemolo volt az, aki elérte, hogy eltûnjön az a negatív általános tudat a Ferrarival kapcsolatban, ami akkor lebegte körûl a céget, amikor átvette a vezetését. Az 1990-es években feltámasztotta az utcai autók iránti keresletet és a részleg profitot kezdett el termelni. Hamar felismerte, hogy a megváltozott világba kicsit más típusû autókat kell gyártani. Szerinte „egy Ferrarinak kûlönlegesnek kell lennie. Emellett szûkséges az extrém kûlsõ, a sebesség és fontos a gyorsulás, a könnyû kezelhetõség, a fékek minõsége és a kis tömeg. és persze legyen lenyûgözõ és csodálatos.”

 

Montezemolo talpra állította a Ferrarit

 

A jövõ Ferrariját biztonságosabbnak, gazdaságosabbnak képzeli el. Nem akar tömegautót gyártani, és – sajnos – nem lesznek olcsóbbak sem a Ferrarik. Ahhoz, hogy olcsóbb legyen egy autó elõállítása a minõségbõl kellene elvenni, ezt pedig Montezemolo teljességgel lehetetlennek tartja.
1997-ben a Ferrari megvette a Maseratit. Akkorra már mindenki számára nyilvánvaló volt, hogy nem is lehetne jobb emberre bízni az épp hanyatló, gazdaságilag válságban lévõ céget, mint Montezemolora.

 

A Maserati is neki köszönheti az újbóli felemelkedést

 

Luca Montezemolo vezetése alatt a Ferrari Forma-1-es csapata 2000-ben 1979 óta elõször megnyerte a Világbajnokságot. Az elõzõ évben, 1999-ben pedig a Konstruktõri Világbajnoki címet hozták el 1983 után. Amikor Luca átvette a versenyistálló irányítását, tudta, hogy a csapat nagyon rossz helyzetben van. A kûlönleges problémafelismerõ képességérõl híres elnök hamar felismerte a probléma okát. „Pénzûnk van, szponzorok vannak, lelkesedésûnk van, kiváló versenyzõink (Mansell, Prost) vannak.” Mégsem tudtak versenyt nyerni. Felismerte, hogy tûl nagy a személyi „jövés-menés”, és híján vannak a technikai szaktudásnak. Elkezdett minden téren szakembereket toborozni és ûj csapatfõnöknek szerzõdtette Jean Todt-ot. Ezt egy néhányak által kritizált lépés, Michael Schumacher szerzõdtetése követte. és a sikerek jöttek. Azonban pihenésre ekkor sem hagyott idõt, hisz a Ferrari szívûgye az olasz ûzletembernek, nem csupán a munkahelye.

 

Montezemolo és Todt: zsinórban öt egyéni világbajnoki címet vittek Maranellóba

 

Többször jelentek meg hírek arról, hogy Montezemolo politikai karriert is épít, azonban ezeket a híreszteléseket mindig visszautasította. Bár a hírek nem alaptalanok, hisz Silvio Berlusconi többször megpróbálta politikai pályára csalogatni, de ennek a felkérésnek mindig ellenállt.

2004. május 27-én a az olaszországi ipari cégeket egyesítõ (Italian Confindustria) társaság elnöke lett, majd egy nappal késõbb Umberto Agnelli halálát követõen a FIAT elnökévé választották. Ekkor még megtartotta a Ferrari elnökséget is. Valamit azonban hanyagolnia kellett, így egyre inkább Jean Todt volt az, aki a Forma-1-es ûgyeket intézte. Persze a végsõ fontos döntéseket Montezemolo hozza máig. Kimi Raikkönnen is neki köszönheti helyét a piros Ferrariban.

 

Luca Cordero di Montezemolo

 

Luca Montezemolo kûlönleges kapcsolatára a Ferrarival rávilágítanak a következõ egymással ugyan nem pontosan összefûggõ, mégis a sikerek miértjére választ adó gondolatok:
„Egy kis vállalat, egy kis városban Olaszországban. Mindig ugyanolyan. Piros. Nem hátrál meg a nehéz helyzetekben. A Mercédesz beszállt a Forma 1-be, majd kiszállt; a Porsche beszállt, és az is kiszállt. A Ferrari mindig ott van. és a karizmatikus Enzo Ferrari. A gyõzelem a Forddal, és más nagynevû csapatokkal szemben. Az exkluzivitás. A nagy személyiségek, akik misztikussá teszik a Ferrarit. A személyessé váló kapcsolat egy autó és a tulajdonosa közt nem normális. Mint egy ló akit szeretsz, egy festmény a szobád falán; valami egészen egyedûlálló. Egy szenvedély.”

Forrás: ItaliaSpeed.hu

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás