Jövöre jóval könnyebb lesz elözni

Az elõzéseket elõsegítõ munkacsoport tagja, Rory Byrne szerint a gárda közel egy éves mûködésének köszönhetõen 2009-tõl szembetûnõ változások lesznek a Forma-1-ben. Az utóbbi évek egyre kifinomultabb aerodinamikai megoldásai következtében a Forma-1-et gyakran éri a vád, mely szerint a pályán már szinte lehetetlen elõzni, így a csapatok igyekeznek az optimális boxstratégiák segítségével elõrébb kerûlni.

A trend megállításának érdekében hívták életre tavaly márciusban azt az elõzéseket elõsegítõ munkacsoportot (Overtaking Working Group), melynek tagjai a Forma-1 utóbbi tíz szezonjában világbajnokságot nyerõ csapatainak volt és jelenlegi szakembereibõl tevõdött össze.

Paddy Lowe, a McLaren technikai igazgatója, a Renault mérnöki gárdáját irányító Pat Symonds, valamint a Ferrari 2000-es évek eleji aranykorának fõmérnöke, Rory Byrne az FIA szakembereinek kûldötteivel karöltve láttak neki a munkának.

Byrne így idézi fel a történteket: "Arra a következtetésre jutottunk, hogy a technikai trendet a 10-15 évvel ezelõtti alapra kell helyezni, melynek során a gumik tapadását növeljûk, az aerodinamikai leszorítóerõt azonban csökkentjûk" – mondta Byrne a motorsport-total.com kérdésére.

A munkacsoport törekvéseit alátámasztja az autosport.com decemberi elemzése is, melybõl kiderûl, hogy míg 1989-ben még 547 elõzést láthattak a nézõk, addig a rendkívûli ûtemben csökkenõ tendencia következtében 1996-ban már csak 186-ot, és a 200-300 körûli elõzés/szezon mutató azóta is makacsul tartja magát (2007-ben 270 elõzés volt).

Egyes elemzések szerint a jelenlegi szabályok mellett a végletekig kifinomult aerodinamikai megoldásoknak következtében a hátul haladó autó leszorítóerejének hatékonyságára még négy másodperc hátrányban is negatívan hat az elõtte haladó kocsi okozta légörvény.

"Elsõ lépésben a Bridgestone-nal tárgyaltunk, hogyan tudnánk növelni a gumik tapadását, és ezért fogják ûjra bevezetni a slick gumikat. A gumikeverékeknek is lágyabbnak kell lenniûk, ez sokkal jobb teljesítményhez vezet majd" – folytatta Byrne.

"A következõ kérdés az volt, hogyan tudnánk az aerodinamikai teljesítményt elfogadható kereteken belûl csökkenteni, hiszen ha például a jelenlegi leszorítóerõt akár csak tíz százalékkal is redukálnánk, akkor a forma-1-es autók lassabbak lennének, mint a GP2-esek."

"így tehát lefolytattunk néhány szimulációt, melynek eredményeképp azt kaptuk, hogy a 2006-os leszorítóerõ felére kell csökkentenûnk az aerodinamikai hatékonyságot" – tette hozzá.

A teljes cikk az A5.hu oldalán olvasható.

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás