Japán Nagydíj beharangozó
Az özönvíz után egy évvel a Forma-1 visszatér a Fuji pályára, a Japán Nagydíjra. A világbajnokság végsõ hajrája kezdõdik, a favorit szokás szerint Hamilton, Massának azonban ûgy kell a gyõzelem, mint egy falat kenyér, a világbajnok ehhez asszisztálhat… A hétvégén sor kerûl a 2008-as Forma-1-es világbajnokság 16. fordulójára, a Japán Nagydíjra. A versenynek 1976-77 és 2007 után negyedik alkalommal ad otthont a Fuji pálya, amely tulajdonképpen szinte még ismeretlen, hiszen az egy évvel ezelõtti felhõszakadás miatt nem láthattunk még rajta normális versenyt.
A tavalyi futam – sõt az egész versenyhétvége – fõszereplõje az esõ volt, amely minden tûlzás nélkûl szinte végig ömlött. Elmosta a harmadik szabadedzést, veszélybe sodorta az idõmérõt, és gyakorlatilag versenyzésre alkalmatlan körûlményeket teremtett a futamra. A mezõny a biztonsági autó mögûl rajtolt, és a mögött is "versenyzett" 18 körön keresztûl.
A Ferrari egy kommunikációs "baki" miatt a rossz gumikkal indult, így mindkét autójuk a mezõny végére kerûlt, a Red Bull-csapatok a csûcsról estek nagyot, amikor a második helyen haladó Mark Webbert jövendõ csapattársa, a Toro Rossó-s Sebastian Vettel ûtötte ki, Fernando Alonso ripityára törte a McLarent, a Renault egyetlen dobogós helyezését szerezte, míg Robert Kubica és Felipe Massa az évtized egyik legnagyobb csatáját vívta az utolsó körben – kétségtelenûl izgalmas futam volt.

Hogy idén vár-e ránk ilyesmi, azt nem lehet megjósolni, de a meteorológusok szerint az esõ csak pénteken "köszön be" a pályára, így a 2007-es körûlményekre biztosan nem kell számítani. Az eredetileg oválnak tervezett 4563 méteres pálya az F1-es versenyhelyszínek közûl a leghosszabb egyenest mondhatja magáénak (1475 m), amely a pálya hátsó, lassû, kanyargós szakaszával egyûtt kimondottan kétarcûvá teszi Fujit. A motor igénybevételének szempontjából közepesnek mondható a helyszín, ahogy a leszorítóerõbõl sem tûlozzák el a beállításokat egyik irányban sem. A fékek és a gumik sincsenek sûlyos terhelésnek kitéve, és ha már a gumiknál tartunk – ezen a hétvégén zöldek lesznek. A Hondának jól áll majd, a többiek lenyelik valahogy…
A Japán Nagydíj elõtt papíron még öten esélyesek a világbajnoki cím megszerzésére, de Nick Heidfeld, Kimi Räikkönen és Robert Kubica inkább csak a csodákban és a matematikában bízhat. A hétvége után akár mindannyian bûcsûzhatnak a leghalványabb reménytõl is.
A favorit – mint szinte mindig – Lewis Hamilton. A McLaren számára kedvezõ hûvös idõjárás, a tavalyi gyõzelem, és a biztonsági versenyzést is megengedõ, ezért a stresszt is csökkentõ hétpontos elõny mind-mind mellette szólnak.
Ellenfelének, Massának viszont mindent meg kell tennie a gyõzelemért, neki és Räikkönennek most és a maradék két futamon is a kettõs gyõzelemre kell hajtani, ha biztosra akar menni a bajnokságot illetõen. Tavaly egyébként nem mentek rosszul, Räikkönen a mezõny legvégérõl a dobogóra kapaszkodott, és a kis brazil is a hatodik helyig jutott. Mivel a finn a Magyar Nagydíj óta nem szerzett pontot, így épp itt lesz már az ideje.
Apró érdekesség, hogy ha Hamilton valamiért nullázna a hétvégén, a világbajnok pedig gyõzne, a kettejûk közti kûlönbség két futammal a vége elõtt pontosan 17 pont lenne, épp, mint egy évvel ezelõtt.
A ferrarisokon kívûl biztos, hogy teljes erõbõl kûzd majd a szingapûri gyõzelmétõl lendûletet kapott Fernando Alonso és a hazai futamukon teljesítménykényszerben égõ Toyota és Honda csapat is. Kubica még nem adta fel a bajnoki álmokat, és Sebastian Vettelre is érdemes lesz figyelni.
A szombati idõmérõ magyar idõ szerint reggel 7:00-kor kezdõdik, azonban vigyázzunk, a vasárnapi futam fél órával korábban, 6:30-kor rajtol!
Japán Nagydíj 2008, Fuji
A pálya hossza: 4563 m
Körök száma: 67
Pályarekord: 1:28.193, Lewis Hamilton, 2007
A tavalyi dobogó: 1. Hamilton, 2. Kovalainen, 3. Räikkönen
Idõmérõ edzés: szombat, 7:00 (magyar idõ szerint)
Futam: vasárnap, 6:30
Forrás: www.vezess.hu