Gyanúban a Ferrari – a rugalmas padlólemez a titkuk?

Ez lenne a Ferrari idei sikerének (egyik) a titka? Az ellenfelek egyre gyanakvóbban figyelik Sebastian Vettelék autóját, mely szerintük rugalmas aerodinamikai elemekkel van fölszerelve.

kina2017

A tél elsősorban a Mercedest és a Red Bullt érő vádakról szólt. A Ferrari mindkettő csapatot próbálta nehéz helyzetbe hozni okos felfüggesztésük betiltatásával, míg később az osztrákok vádolták meg a bajnoki címvédőt, hogy időmérős motormódjánál olaj kerül az üzemanyagba, s ezzel tesz szert plusz lóerőkre. Most, hogy a Ferrari az egyéni küzdelmekben a Mercedesszel holtversenyben áll a bajnokság élén, ő is szembesülni kénytelen az autója szabályosságát firtató vádakkal.

A jó szereplés az SF70H-ra irányította a riválisok figyelmét. A vörös autó talán egy körön még mindig elmarad kicsit a Mercedestől, a versenyeken viszont rendkívül kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt. Már a téli teszteken megfigyelhető volt, hogy övék a legstabilabb autó a gyorsabb kanyarokban, s miközben még az Ezüstnyílnál is láthatóak kisebb megingások, az ő gépük határozottan, egyenletes ívben veszi a fordulókat. Emellett minden gumitípusból képes kihozni a legjobbat, és az időjárási körülmények változása sem zökkentheti ki őket, mint például a Mercedest Melbourne-ben.

Toto Wolff nem is győzött ámuldozni Kínában. „A versenyzőik csak elfordítják egyszer a kormányt, az autó mintha sínen menne, mindenféle rángatózás nélkül megy át a kanyaron” – állapította meg.

Az Auto Motor und Sport most arról számolt be, hogy az ellenfelek azt gyanítják, trükkös, a szabályosság határán táncoló megoldások állhatnak ennek hátterében. Kémfotóik tanúsága szerint a Ferrari padlólemeze, hátsó szárnya, de még diffúzora is hajlékonyabb lehet a megszokottnál. A padlólemez két oldala például lefelé görbül menet közben, mely jelentősen növelheti a szívóhatást, mivel két oldalt az autó alá zárja a nagy sebességű levegőt –hasonlóan az úgynevezett „szárnyas autók” szoknyáihoz. A hátsó szárny és a diffúzor eközben állításuk szerint hátrafelé mozdul el az egyenesekben, ezzel csökkentve a légellenállást, növelve a csúcssebességet.

Az ellenfelek már a teszteken furcsán néztek a vörösökre, amikor hosszú, hőérzékelőkkel ellátott karboncsíkokat helyeztek el a padlólemezükön, Kínában pedig az egyik csapat mérnöke arról számolt be a német lapnak, hogy elméletüket bizonyító felvételeket készítettek. „Räikkönen autójáról az edzésen készítettünk lassított felvételeket, melyeken jól látható, hogy a padlólemez szélei lefelé hajlanak.”

A mozgó aerodinamikai elemek használatát az FIA évek óta tiltja – éppen a Ferrari Red Bullra tett panaszai miatt szigorítottak a hajlékonysági tesztjeiken. Jelenleg a padlólemeznél két ponton vizsgálják a flexibilitást, ám a teszteken a Scuderia gond nélkül teljesítette, mivel azokat az első „tálca” részen, valamint közvetlenül a hátsó kerekek előtt végzik el.

Az Auto Motor und Sport kiemelte, a Ferrari padlólemeze felülnézetből és oldalnézetből is különleges kialakítású, bár egy elemből áll, középen jól látható kiemelkedés osztja három részre. A többi csapat most arról találgat, mi lapulhat ezen kiemelkedés alatt. Egyes feltevések szerint lehetséges, hogy különböző típusú szénszálas anyagokat alkalmaznak. A hátsó szárnynál eközben biztosra veszik, hogy a csapat azért használ az aerodinamikai szempontból kevésbé kedvező két rögzítő pillért középen, hogy azok segítségével könnyebben dönthessék hátra a légterelőjüket a nagyobb végsebesség érdekében.

Már az FIA fülébe is eljutottak a vádak, ám ők egyelőre nem terveznek lépéseket. A portál kiemelte, a szövetség szabályai nem kötik ki, hogy az említett terheléses teszteket az általában használt két ponton kell elvégezni, azaz ha úgy döntenének, bármikor változtathatnak a vizsgálat módszerén, és ellenőrizhetnék a vörösök padlólemezét a kérdéses részeken is.

Forrás: M4Sport

 

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás