„Grapefruit szagú üzemanyag” – találgatások a Ferrari-fölényről

Újra gyanakvóan tekintenek a Ferrarira az ellenfelek. Gyümölcslészagú üzemanyag, trükközés és találgatás – mi lehet a vörös autók titka az egyenesekben?

Nem kellett sok időnek eltelnie a 2019-es szezonból ahhoz, hogy először tartsák gyanúsnak a tavaly is sokat támadott Ferrarit az ellenfelek. Az apropót nem önmagában a vörösök kiváló bahreini formája jelentette, sokkal inkább az azt megalapozó egyenesbeli fölényük, amit látva a Mercedesnél már előre félnek attól, hogy a következő két, hosszú egyenesekkel tarkított pályán (Sanghaj és Baku) is utolérhetetlenek lesznek a vörös autók.

A Mercedes számításai szerint maranellói ellenfelük csak az egyenesekben 0,4-0,5 másodpercet nyert velük szemben Bahreinben, és tempójukkal senki sem volt képes lépést tartani, még a másik két Ferrari-motoros csapat, a Haas és az Alfa Romeo sem. Bár vannak arra utaló jelek, hogy a Mercedes nagyobb légellenállással ment a legutóbbi hétvégén (és ne feledjük, az aerodinamikai koncepciók között is jelentős különbségek vannak!), a csillagosok szerint ez önmagában kevés a kialakult nagy tempókülönbség megmagyarázásához, ezért azt gyanítják, hogy nyers teljesítményfölényről lehet szó, amit nem lesz egyszerű ledolgozniuk.

40 lóerőnek megfelelő fölény

A német Auto Motor und Sport birtokába jutott az időmérős GPS-adatoknak, melyek egyértelműen megmutatják, milyen kimagasló volt a Ferrari az egyenesekben. Egyedül a McLaren tudott közel kerülni hozzájuk, ám ők sem pusztán a Renault-motor javulásának köszönhetően, hiszen a kanyarokban három tizedet veszítettek a Scuderiával szemben, ami arra utal, hogy a végsebességük részben a kisebb leszorítóerőnek volt betudható.

„A Ferrari-motor hirtelen megint képes arra a robbantásra, amire tavaly is képes volt”– állapította meg a fejét vakarva Adrian Newey, a Red Bull főtervezője. Emlékezhetünk, Sebastian Vetteléket az előző szezon közepén is mindenféle trükközéssel megvádolták az ellenfelek, miután nem találtak magyarázatot a látványos egyenesbeli fölényükre. „Pedig már azt gondoltuk, hogy az FIA minden létező kiskaput bezárt a motorok terén” – tette hozzá Newey, utalva a 2019-ben bevezetett szigorításokra az olajégetés, az ERS-használat felügyelete és az üzemanyag-átfolyás mérése területén.

A Mercedes mérnökei szerint idén másról van szó, mint 2018-ban. „Tavaly a kigyorsítási szakaszban nyertek időt velünk szemben, a végsebességeink azonosak voltak. Most már az egyenes elejétől gyorsabbak. És miközben nálunk a gyorsulási görbe ellaposodik az egyenes egy pontjától, mivel az MGU-K már nem ad több teljesítményt, a Ferrarinál emelkedik tovább. Náluk az MGU-K egyszerűen nem kapcsol ki. Úgy fest, a belső égésű motor és az elektromos teljesítmény tekintetében is előnyben vannak” – hangzott a Mercedes egyik mérnökének elemzése.

A csillagosok szerint ha az egyenesbeli fölény kizárólag a teljesítménykülönbség eredménye (és aligha csak azé), az azt jelenti, hogy a Ferrari 40 lóerős fölénybe került, időmérős motormódjával pedig már jócskán az 1000 lóerős teljesítmény fölött jár.

A Red Bull üzemanyagtrükköt szimatol

Arra viszont nincs válasz, valójában honnan jön ez a fölény. A teljesítményteóriának ellentmond, hogy a Haas 0,6 másodpercet veszített a Ferrarival szemben a bahreini egyenesekben, és az Alfa Romeo is csak az egyenesek elején tudta tartani velük a lépést, aztán elfogyott a szufla. Elvileg mindketten pontosan ugyanolyan motort használnak, mint a gyári Ferrari, a különbség mégis szembetűnő.

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint könnyen lehet, hogy a különbséget a használt üzemanyag jelenti. Ő tapasztalt némi furcsaságot a Ferrarinál ilyen szempontból. „A Ferrari üzemanyagának olyan a szaga, mint a grapefruitlének” – jelentette ki. És ezzel aligha arra célzott, hogy a Shell titkos összetevőként gyümölcsöt facsar a benzinbe…

További magyarázat vagy támpont egyelőre nincs a tempókülönbségre. Az ellenfelek annyit tudnak, hogy a Ferrari teljesítményfölénye egyértelmű volt Bahreinben: a különbség már pénteken is ott volt közöttük, és sem az időmérőn, sem a versenyen nem tűnt el. Vagyis valamennyi motormód esetében fennáll, nem olyan átmeneti javulás, mint amit egy úgynevezett „partimód” hozni tud.

De miért csak Bahreinben jött ez a teljesítmény?

Egyelőre az is kérdés, hogyhogy csak az év második hétvégéjén rajzolódott ki ez a nagy különbség. A német szaklap szerint erre az lehet a magyarázat, hogy a vörösök a barcelonai tesztidényben tudatosan visszafogták magukat, Ausztráliában pedig olyan gondokkal szembesültek, amik meggátolták őket az aduászuk kijátszásában. Az ellenfelek megfigyelései szerint a Ferrari Melbourne-ben csak az időmérő edzésen és a verseny két meghatározó körében, a kerékcsere előtti és utáni körben használta a maximális motorteljesítményt, melynek csúcsa azonban még így is messze volt a bahreini csúcstól.

Bár Mattia Binotto csapatfőnök Bahreinben cáfolta, hogy hűtési problémáik lettek volna az idénynyitón, több, egymástól független forrás is állítja, hogy Vetteléknek muszáj volt letekerniük az erőforrásukat, mivel az túl nagymértékű hűtést kapott, és így fennállt a károsodás veszélye. A visszafojtás nem is volt kicsi, állítólag 40 lóerőről mondtak le a biztonság érdekében. Az Auto Motor und Sport kiemelte, hogy az Ausztráliát megelőző utolsó teszthéten a Ferrari több erőforráshoz kapcsolódó műszaki gonddal is szembesült (kipufogó, elektronikai gondok, az ERS hűtésének problémája), ami indokolttá tette a kezdeti visszafogottságukat.

Bahreinben ezzel szemben már bátrabbak voltak, jóllehet Charles Leclerc győzelme így is egy műszaki problémán, a hatból az egyik hengerfej elvesztésén ment el. Ez azt mutatja, hogy bármennyire is erős a Ferrari-motor, golyóállónak még nem nevezhető. És ez a folytatásban is rányomhatja a bélyegét a teljesítményükre.

A Mercedest és a Red Bullt ez önmagában viszont nem nyugtathatja meg, hiszen Bahrein azt mutatta, hogy a teljesítményfölény a rendelkezésükre áll, és előbb-utóbb meg fogják tanulni hibák és kényszerből történő visszafojtás nélkül kihasználni azt. A hétvégi kínai 1000. F1-es futam választ adhat arra, mennyire tartós ez a Ferrari-fölény, mennyire indokolt vagy túlzó a Mercedes és a Red Bull hirtelen aggálya, de arra is, visszafogja-e magát az olasz csapat a Leclerc-rel történtek után.

Forrás: M4Sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Tovább az eszköztárra

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás