Ferrari-fölénnyel rajtolt a bahreini hétvége

Nappali viszonyok mellett már formába lendült a Ferrari! A Sebastian Vettelt legyőző Charles Leclerc vezetésével közel egy másodpercet adtak a Mercedesnek az incidensekkel tarkított első bahreini szabadedzésen!

Ahány válasszal szolgált Ausztrália az idei erőviszonyokat illetően, legalább annyi kérdést is fölvetett. Valóban ennyivel jobb lenne a Mercedes? Meg tud-e felelni az elsőre elbukó Ferrari a tesztek alapján támasztott magas elvárásoknak? És mire képes a sokat dicsért Honda-motor egy hosszú egyenesekkel tűzdelt pályán? A válaszokat most Bahreintől várjuk – de nem feltétlenül az első szabadedzéstől. Annak értékét tudniillik a csapatok a villanyfényes időmérő edzés és verseny szahíri bevezetése óta mindig is kétesnek tartották a teljesen eltérő viszonyok miatt.

A pálya felülete 49 Celsius-fokos volt a rajt idején, napnyugtáig viszont várhatóan jócskán ez alá fog kúszni, és a körülményeken a felgumizódás, valamint a szél által az aszfaltra hordott homokréteg tisztulása is sokat fog változtatni. Nem is vágtak bele nagy lendülettel a munkába a versenyzők, akik egy-egy mérőrácsos és áramlásjelző festékes próbakör után inkább visszavonultak a garázs árnyékába.

Kicsit nagyobb volt a sürgés a Red Bullnál. Max Verstappen autóján a rajt előtt hidraulikus szivárgást érzékeltek a szerelők, amit gyorsan orvosolniuk kellett. „Semmi komoly” – nyugtatgatott Christian Horner csapatfőnök, miközben versenyzője pár perccel a rajt után valóban el is hagyta a boxutcát. Tán e hibának is köszönhető, hogy Verstappen magára vállalta a takarító szerepét, és elsőként rugaszkodott neki mért körnek a mezőnyből. A lágy gumin 1:33,085-ös eredménnyel kezdett, és az első félóra végére egyre többen felbátorodtak a példáján.

Verstappent a közepes gumin kezdő Valtteri Bottas váltotta az eredményjelző élén, majd érkeztek a Ferrarik a lágy keveréken. Sebastian Vettel és Charles Leclerc egy 9 körös etappal nyitott, hűtőkörök közbeiktatásával három gyorskört teljesítettek. Elsőre a monacói volt jobb, aztán Vettel 1:32,3-at, majd 1:31,747 másodpercet autózott, így az edzés első félideje az ő vezetésével telt le. Csapattársa 0,137 másodperces lemaradással követte.

Az első számú üldözőjük a két Mercedes volt, mégpedig a Bahreint bevallottan kedvelő Bottas vezetésével. A két ezüstautó az első etapra közepes gumit kapott, és a finn ezen szedte össze a 0,593 másodperces lemaradását, míg az egyszer kicsit a pályáról is lecsúszó Lewis Hamilton már 0,750 másodperces különbséggel volt negyedik.

A Red Bullnál Verstappen a piros lágy gumin sorolt be 5.-nek, míg Pierre Gasly a mezőnyből utolsóként kezdett mért körbe, és a legkeményebb gumin (melyből neki eggyel több van, mint kollégájának) csak a 14. helyre került. Egyáltalán nem volt viszont elégedett az autójával, a motorfékre és a „szupertúlkormányzott” hátsó részre panaszkodott. A vezethetőség egyébként Verstappennek sem tetszett.

A top 10-ben Daniel Ricciardo a 6. helyet foglalta el, megelőzve Alex Albont, Nico Hülkenberget, Kevin Magnussent és Danyiil Kvjatot. Közülük a közepes gumit használó Magnussenen kívül mindenki a piros gumin ment először.

A mezőny végén feltűnő volt, hogy a két Williams csupán 0,1 másodpercre volt Antonio Giovinazzitól, és csak fél másodpercre Lando Norristól. Melbourne-i másfél másodperces lemaradásuk után szokatlan pillanatkép volt.

Ahogy az is, hogy nem ők, hanem Lance Stroll állt a legutolsó helyen. Ennek magyarázata, hogy a kanadai fél óra elteltével a 4-es kanyarban megpördült, majd a homokos bukótéren átvágtatva kárt tett az első szárnyában. Jó ideig nem is láthattuk újra. Az ok: a szárny egy konkrét padlólemez-verzióhoz volt tervezve, így azzal együtt ezt az elemet is cserélnie kellett a csapatnak.

A rövid pihenőről a két Red Bull tért vissza elsőként – a lágy gumikon. Mindketten 1:32 alá mentek, Verstappen a vezetést is átvette ideiglenesen (1:31,673), majd rövid etapja után visszatért a garázsba, és autója az emelőre került. Aztán Gasly is beállt, és gépére egy új hátsó szárnyat szereltek, ami jelezte, egyelőre csak tapogatóznak a beállításokat illetően.

A Mercedes eközben szintén használatba vette a piros Pirelliket, és tovább faragott az időkön. A gyorsabb a továbbra is magabiztosnak tűnő Bottas volt, aki 1:31,328 másodperccel ugrott a tabella élére. Hamilton 3 tizeddel lemaradt tőle, de ebben az is közrejátszott, hogy az utolsó kanyarban teljesen lesodródott a pályáról. A rivális példáját követve a menet után aztán a brit autójának hátsó légterelőjét is cserélték a hajrára.

Hiába a címvédő csapat javítása, a Ferrarinak volt válasza. Versenyzőik egymásra licitálva futották a lila szektoridőket, majd Leclerc vezetésével újra elfoglalták az első két pozíciót. A fiatal tehetség 1:30,354 másodpercnél állította meg a stoppert, Vettel 0,263 másodperccel maradt le, Bottas pedig már közel 1 teljes másodperccel. A gyakorlást a pálya hőmérsékletének további 5 fokkal történt csökkenése ellenére továbbra sem tekinthettük reprezentatívnak, ám az jó előjelnek tűnt a Ferrari szempontjából, hogy Melbourne-nel ellentétben most látszólag könnyen jöttek a jó idők.

Leclerc egyébként az első két szektorban tett szert a Vettellel szembeni előnyére: az első harmadban 2, a másodikban 1 tizeddel volt jobb, míg a harmadikban pár századot veszített.

A világ rendje helyreállt: az első hat helyet a három élcsapat versenyzői foglalták el, így a többieknek megint csak a hátrahagyott morzsák jutottak. A 7. pozícióba Carlos Sainz zárkózott föl, aki tavalyi csapattársát Hülkenberget előzte meg 9 századdal. A mclarenes gyorsköre után aztán kicsit felbosszantotta még Kimi Räikkönent, aki szerette volna megelőzni őt, ám két veszélyes közelkerülés után ez csak harmadik nekifutásra sikerült neki. 2007 bajnoka ezt még tűrte, ám amikor az edzés végén újra meleg helyzetbe került, már bőszen káromkodott a rádióba. Akkor Albon számára tűnt láthatatlannak a fehér-piros Alfája, aki emiatt szó szerint leszorította őt a pályáról.

De nem is ez lett az első másfél óra legvitatottabb esete. Az utolsó percben Hülkenberg éppen Räikkönent engedte el a belső kanyarkombinációkban, azzal viszont nem számolt, hogy egyszerre két Alfa érkezik mögötte. Giovinazzi már hiába bújt be mellé a külső íven, a német nem érzékelte őt, így a két autó összeütközött, az olaszé pedig még a levegőbe is emelkedett.

Räikkönen végül a 10. idővel zárt, 46 ezreddel elmaradva második merénylője csapattársától, Danyiil Kvjattól, és egy századdal megelőzve az egy ezred híján azonos időt futó Ricciardo, Magnussen párost. Giovinazzi csapattársától 0,6-et kapva a 16. lett.

A tréning végére hátul is “rendeződtek” a viszonyok: a két Williams Stroll mögé csúszott, az utolsó hely pedig ismét Robert Kubicának jutott. A lengyel kevesebb mint egy tizeddel maradt el csapattársától, és a 18. helyezett Racing Point is „csak” 7 tizedre volt tőlük. Szépséghiba, hogy a 17. helyen végző Romain Grosjean újra a „megszokott” 1,2 másodperces előnyben volt.

Az edzés hajrájában két további incidenst is láthattuk. Russellen az első kanyarkombináció fogott ki: a 3-as kanyarból a Williams hátulja hamarabb jött ki, mint az eleje, aminek megforgás lett a vége. Grosjean eközben egy kerékvetőn hajtott át, megrongálva a Haas első légterelőjét.

Az első edzés alapján úgy tűnhet, újra átrendeződhetnek kicsit az erőviszonyok a magára találó Ferrarinak köszönhetően, bármire is következtetni viszont még korai lenne a naplemente előtt. A folytatás szempontjából reprezentatívabb második szabadedzés magyar idő szerint 16 órakor kezdődik. Az M4 Sport azt 23 órás kezdéssel felvételről közvetíti, ám eseményeiről és a résztvevők reakcióiról viszont a honlapunkon már ezt megelőzően beszámolunk.

Bahreini Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:

  Versenyző Csapat Idő Különbség Kör
1. Charles Leclerc Ferrari 1:30,354   20
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:30,617 +0,263 21
3. Valtteri Bottas Mercedes 1:31,328 +0,974 26
4. Lewis Hamilton  Mercedes 1:31,601 +1,247 23
5. Max Verstappen Red Bull-Honda 1:31,673 +1,319 21
6. Pierre Gasly Red Bull-Honda 1:31,815 +1,461 17
7. Carlos Sainz McLaren-Renault 1:31,952 +1,598 28
8. Nico Hülkenberg Renault 1:32,040 +1,686 17
9. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Honda 1:32,339 +1,985 24
10. Kimi Räikkönen Alfa Romeo-Ferrari 1:32,385 +2,031 23
11. Daniel Ricciardo Renault 1:32,401 +2,047 19
12. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:32,602 +2,248 21
13. Alexander Albon Toro Rosso-Honda 1:32,874 +2,520 24
14. Sergio Pérez Racing Point-Mercedes 1:32,885 +2,531 20
15. Lando Norris McLaren-Renault 1:32,945 +2,591 29
16. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo-Ferrari 1:32,949 +2,595 22
17. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:32,994 +2,640 22
18. Lance Stroll Racing Point-Mercedes 1:33,518 +3,164 16
19. George Russell Williams-Mercedes 1:34,188 +3,834 26
20. Robert Kubica Williams-Mercedes 1:34,253 +3,899 27

Forrás: M4Sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Tovább az eszköztárra

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás