EU-vizsgálat vár az F1-re!

fiaHamarosan tényleges vizsgálatot indíthat az Európai Unió a Forma–1 ellen, miután két csapat, a Force India és a Sauber hivatalosan is benyújtotta panaszát a sportág igazságtalan pénzelosztási és döntéshozói rendszere miatt.

A helyzet mostantól kezd komollyá válni. A kisebb csapatok évek óta panaszkodnak amiatt, hogy a Forma–1 vezetősége semmibe veszi őket, s amellett, hogy az egyenlőségre törekvés teljes hiányával az élcsapatok között osztja szét a kereskedelmi bevételei nagy részét, olyan vezetési rendszert is kialakított, amely gyakorlatilag kizárja őket a sportág a valós döntéshozói folyamatból. S amely közvetetten a nagyok állandó uralkodását alapozza meg a bajnokságban is.

A versenyjog megsértésével már jó pár alkalommal megvádolták a sportágat, és bár hónapok óta lehetett hallani arról, hogy az Európai Unió a hiányosságok kapcsán vizsgálatot indíthat a királykategória ellen, miután ezt egyetlen érintett fél sem kérte tőle, eddig nem léphettek.

Most azonban a helyzete miatt egyre inkább aggódó két csapat, a Force India és a Sauber közleményben tudatták, hogy összefogtak, s panaszt emeltek. „A Sahara Force India egyike azon két csapatnak, amely hivatalos panaszt tett az Európai Uniónál, hogy kérdőre vonja a Forma–1 vezetőségét, és hogy rámutasson, hogy a bevételek újraosztása, valamint a Forma–1 szabályalkotási módja egyaránt sportszerűtlen és jogszerűtlen. Amíg zajlik a jogi vita, helytelen volna ennél többet mondani az ügyről” – állt a Force India által kiadott közleményben. Arról egyelőre nem érkezett megerősítés, hogy az EU valóban megindítja a vizsgálódást.

Az előzmények

Pár hónappal ezelőtt egy brit Európa Parlament-i képviselő, Anneliese Dodds már tett panaszt az F1-ben tapasztalt visszásságok kapcsán az EU Bizottságnál. Akkor levelében a Marussia és a Caterham csődje kapcsán hívta fel a figyelmet, hogy „komoly aggodalommal tölti el, ahogy a Forma–1-ben mennek a dolgok”, mivel a két istálló megszűnésével több száz ember veszítette el munkáját, s mert felmerül annak kérdése is, hogy a versenyjog szabályainak megfelelően működik-e a királykategória. Akkor az Európai Bizottság válaszában azzal indokolta a vizsgálat elmaradását, hogy arra kizárólag akkor van lehetőségük, ha valamely csapat nyújt be hivatalos panaszt ez ügyben. Az említett két istálló hosszas gondolkodás után most lépésre szánta el magát.

Amiért idáig fajult a helyzet

A panaszt emelők területen remélnek gyökeres változást. Az egyiket a pénzelosztás jelenti: a mostani rendszer szerint a résztvevő csapatok eredményeik alapján kapnak meghatározott pénzeket a FOM bevételeiből, ám Bernie Ecclestone a nagyokkal kötött különmegállapodásai révén ezen felül egyes istállókat (Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren, Williams) múltjukra és korábbi sikereikre hivatkozva további bevételhez juttat. Miközben kisebb riválisaik (Force India, Sauber, Lotus, Manor) most már évről évre a csőd ellen küzdenek.

A másik gond a szabályalkotás rendszerével van. Ez a struktúra háromszintes – s úgy alakították ki, hogy minden szinten a nagycsapatoké legyen a döntő szó. Az F1 jövőjét érintő kérdésekben a Stratégiai Csoport folytat tárgyalásokat, mely az FIA és a FOM hat-hat képviselője mellett hat istállót, a négy nagyot (Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren), valamint hagyományai révén a Williamst, s a kimaradók közül a konstruktőri bajnokságban a legjobb helyezést elérő istállót (idén a Force Indiát) tömöríti. Miután e testületben a nagyok vannak többségben, kisebb riválisaiknak esélyük sincs arra, hogy keresztülvigyenek a saját érdeküket szolgáló javaslatokat – s korlátozott mértékben védekezhetnek a nekik ártó, az élcsapatoknak kedvező változtatások ellen (ld. új motorformula).

A Stratégiai Csoportból kimaradó kisebb csapatok csak a második szinten, az F1 Bizottságban kerülnek a döntéshozás rendszerébe, ám itt is kisebbségben vannak, s csupán a többiek ötleteiről szavazhatnak, így a szabályalkotás folyamata úgy jut el a végső fázisába, azaz az FIA Motorsport Világtanács elé, hogy a döntésekbe vajmi kevés beleszólásuk van.

Forrás: Telesport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás