Drasztikus megszorítások!

Radikális változtatások jönnek a Forma-1-ben 2009-tõl: az idény alatti tesztelés teljes betiltása, a motorokra vonatkozó szabályok átalakítása, az aerodinamikai fejlesztések drasztikus korlátozása, egységes sebességváltók bevezetése, a tankolás betiltása – ezekrõl döntött az FIA. A sport fenntarthatósága érdekében komoly megszorítások következnek már 2009-tõl a Forma-1-ben, derûlt ki az FIA Motorsport Világtanácsának ma délelõtti monacói ûlése után. Az FIA jóváhagyta a hét közepén az elnök, Max Mosley és a csapatok szervezete, a FOTA által már egyeztetett és áttörésként kezelt elképzeléseket.

Tesztelés betiltva, fejlesztés visszafogva
A radikális költségcsökkentések jegyében már a 2009-es szezontól megszûntetik az idény alatti tesztelést, a csapatok csakis a versenyhétvégék pénteki napját használhatják majd ilyen célokra.  

A pályán kívûl folyó fejlesztéseket is nagyon komolyan visszafogják a jövõ évtõl: a csapatok nem használhatják 50 m/s-nál nagyobb sebességnél a szélcsatornát, és az alkalmazott modellek sem haladhatják meg az eredeti autók méretének 60 százalékát. A gyárakat évente hat hétre le kell majd állítani.

Gyengébb motorok

A motorok élettartamát megkétszerezik az ûj szabályok, autónként az idény alatt összesen nyolc darabot használhatnak el a csapatok, plusz négyet tesztelésre. A novemberben már elfogadott módosítás, miszerint az eddigi kettõ helyett három versenyhétvégét kell kibírnia az erõforrásoknak csere nélkûl, érvényben marad. A motorok tartósságát a fordulatszám korlátozásával kívánják elérni: a 2006-ban már 19 ezerre limitált erõforrásokat még egy "fokozattal" lejjebb tekerik, 18 ezerre.

A munkaerõt is szabályozza az FIA – a versenyhétvégéken 2009-tõl csak korlátozott számû alkalmazott lehet egy-egy csapatnál.

Az FIA szerint a fenti változtatásokkal 2009-re legalább 30 százalékkal csökkenhetnek a csapatok költségei 2008-hoz képest. 2010-re még komolyabb megszorítások jönnek.

Minden egységes lesz?

Az egyenmotorok tekintetében nem véstek semmit kõbe, az FIA által ajánlott évi 5 millió eurós költségû Cosworth-opció, és a csapatok saját motorjai is használhatók lesznek, de ezeket csak garanciával adhatják el a fûggetlen csapatoknak. 2010-tõl 2012-ig nem változnak majd a motorok specifikációi. 

Egységes lesz a sebességváltó, és a kasztniknál is a lehetõ legtöbb egyenalkatrészt használják majd az autókon. 2010-tõl betiltják a gumimelegítõ paplanokat és a futamok alatti tankolást is, és további szigorításokat hoznak majd az aerodinamikai fejlesztések terén. A versenyhétvégéken a csapatok egységesített rádiót és telemetriát használnak majd.

A 2009-tõl opcionális, és a csapatok többsége által egyénileg fejlesztett mozgásienergia-visszanyerõ rendszer, a KERS is egységes alkatrésszé válhat, de ez egyelõre a FOTA késõbbi tervein mûlik. Nem döntött az FIA az éremrendszerrõl, az idõmérõk átalakításáról, és a versenytávok esetleges csökkentésérõl sem, ezeket a kérdéseket elõbb közvélemény-kutatásokon vizsgáltatnák meg.

Forrás: www.vezess.hu

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás