Árulkodó sebességek: A Ferrari közelít a Mercedeshez

Barcelonai teszt (Fotó: f1-fansite.com)
Barcelonai teszt (Fotó: f1-fansite.com)

Bár a számok a tesztidőszakban mindig félrevezetőek lehetnek, bizonyos jelek mégis arra utalnak, hogy a Mercedes motorja továbbra is előnyben van a Ferrarihoz képest. Az olasz csapat hívei ugyanakkor így is bízhatnak abban, hogy a németek elleni 2016-os küzdelem szorosabb lesz a tavalyinál.

Ha kezdetét veszi a téli tesztidény, az egyes napokról szóló beszámolók során elkerülhetetlenül elhangzik a bűvös kijelentés: „Az eredményekből nem lehet messzemenő következtetéseket levonni.” Természetesen nincs ez másképp a mögöttünk hagyott barcelonai négy tesztnap esetében sem, melyből három Ferrari-elsőséggel végződött. A köridők rendkívül hazugok az év ezen szakában, ám némi matekozással, valamint a további „árulkodó jelek” figyelembevételével azért még így is kinyomozható ez-az.

A csapatok meg aztán pláne. Ők ugyanis nemcsak saját, az ellenfelek teljesítményének kiértékelésében is rendkívül kifinomult módszereket alkalmaznak, és speciális szoftverekkel igyekeznek felmérni a valós erősorrendet. Olyan, évek tapasztalatain alapuló programokról van szó, melyek algoritmusok formájában számos tényező együttes figyelembevételével kalkulálnak: vizsgálják az adott körön, mennyi üzemanyag lehetett az autóban, milyen motorbeállítást használtak, mennyiben aknázták ki az ERS energiáját, mekkora leszorítóerővel köröztek, milyen tesztprogram szerint futottak, valamint milyen gumit használtak, s azt milyen mértékben koptatták el. Emellett további mérési módok is a rendelkezésre állnak: a motorteljesítmény meghatározásánál bevett gyakorlat a hangelemzés, ezen túlmenően pedig ott vannak még a GPS-adatok is, melyek szinte méterről méterre elárulják, mely versenyző mit és hogyan csinált egy adott kanyarban.

Az alaposságáról híres német szaklap, az Auto Motor und Sport (AMuS) igyekezett minél többet kideríteni arról, a csapatok mi mindent tudtak meg egymásról az elmúlt négy nap során. Több istállónál is információk felől érdeklődtek, és a beszámolók alapján azt a következtetést vonták le, hogy a Mercedes legfőbb ellenfelének jósolt Ferrari a tél folyamán megfelezte eddigi hátrányát, mely nagyjából 0,4 másodpercre rúgott az előző négy napban. Kiemelték ugyanakkor, hogy mindez nem több pillanatfelvételnél: a Mercedes már számos aerodinamikai újítását bemutatta (a csomag egésze vélhetően csak a második teszthéten áll össze), míg a munkát valamelyest mélyebbről kezdő Ferrarinak van pár dolog a tarsolyában, amellyel szakértők szerint jóval szorosabbá is teheti a küzdelmet Melbourne-re.

Még mindig a Mercedes motorja lehet a legizmosabb

Az AMuS ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy két szempontból még mindig érezhető fölényben van a csillagos márka riválisával szemben. Az egyik a megbízhatóság: a Mercedes eddig hiba nélkül teljesítette 3142 kilométerét, míg a Scuderia csupán 1643-ig jutott, miközben több napon is gondja volt az üzemanyagrendszerrel.

A másik hátrányt pedig a végsebesség jelenti. A német lap részletes adatokat is közölt a csúcssebességekről, melyek pedig pár dolgot máris elárulnak az egyes erőforrásokról: például azt, hogy a Ferrari-motor még mindig nem érte el a Mercedes szintjét.

Persze a puszta végsebességek önmagukban félrevezetőek. Nico Rosberg 339,6 km/órás tempója mellett a Ferrarinak 331,2 km/óra jelentette a csúcsot, ami még a lóerőhiányos Renault 332,3 km/órás legjobbjától is elmarad. Sokkal mérvadóbb ennél a hajtóegységek teljesítménye szempontjából, hogy mennyit gyorsulnak az autók a célvonal és a csúcssebességek mérési pontja közötti 400 méteren, mivel ezen a szakaszon már nem számít, hogy az adott autó milyen tempót vitt át az utolsó kanyaron, valamint milyen jól gyorsított ki onnan. Ez az érték háttérbe szorítja annak jelentőségét, ki milyen abroncson száguldott, s szinte kizárólag azt mutatja meg, hogy az erőforrás milyen energiákat képes mozgósítani, amikor padlógázzal üzemel: mennyire erőteljes a belső égésű motorja, valamint mennyi energiája van az MGU-K-nak és az MGU-H-nak. (Itt azért érdemes megjegyezni, hogy az egyes autók légellenállása is jelent némi különbséget, amit a konstrukció aerodinamikai karaktere és a szárnyak állása is befolyásol. Továbbá az sem mellékes, ki mennyire fogja vissza magát a motorvezérlés terén.)

Ezen a bizonyos 400 méteres szakaszon márpedig továbbra is a Mercedes tűnt a legmegyőzőbbnek. Az AMuS adatai szerint a négy nap során a következő mértékben gyorsultak itt a német autók: hétfő – 50,6 km/óra; kedd – 53,2 km/óra; szerda – 52,6 km/óra; csütörtök – 49,3 km/óra. A következetes értékek azt sugallják, hogy Lewis Hamilton és Nico Rosberg a négy nap során nagyjából azonos motorbeállítással körözhetett. A Ferrarinál kicsit más volt a helyzet: szerdán jelentősen jobb volt a célvonal és a csúcssebesség mérőpontja közötti gyorsulásuk, mint a többi három napon. Igaz, még ezzel is jelentős, 6,2 km/órás hátrányuk volt a Mercedesszel szemben: hétfő – 42,4 km/óra; kedd – 42,8 km/óra; szerda – 47,0 km/óra; csütörtök – 42,8 km/óra.

Bár határozott végkövetkeztetés nyilvánvalóan ezen adatokból sem vonható le, azt azért érdemes megjegyezni, hogy a BBC teszteket követő értékelésében – ugyancsak a paddockban jellemző „szóbeszédre” hivatkozva – szintén egyértelműnek tekintette, hogy a Mercedes-motorok továbbra is előnyben vannak. Beszámolójuk szerint a németek hajtóegysége már 950 lóerős teljesítmény körül járhat, míg a Ferrarié valahol 900 és 950 lóerő között. A Renault ehhez képest mostanra lépte át a 900-as határt, míg a Honda első verziójú 2016-os motorja (a jövő héten már újjal tesztelnek, és Melbourne-ben is mást használnak) csupán 850 lóerő leadására képes. A McLaren lemaradását sugallják egyébként a végsebességek is: Fernando Alonsóék 324,3 km/órás csúcsukkal a lista utolsó helyén zártak, igaz, az aerodinamika terén hasonló filozófiát követő Red Bull mindössze 1 km/órával előzte meg őket.

 

A csapatok legmagasabb végsebességei a

barcelonai négy nap során

Forrás: Auto Motor und Sport

Csapat Csúcssebesség (km/óra)
1. Mercedes 339,6
2. Williams 338,5
3. Sauber 338,5
4. Haas 337,5
5. Force India 336,4
6. Manor 335,4
7. Renault 332,3
8. Ferrari 331,2
9. Toro Rosso 327,3
10. Red Bull 325,3
11. McLaren 324,3

 

Forrás: M4Sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás