„A Ferrari él!” – interjú Sebastian Vettellel

Sebastian Vettel úgy érzi, a Ferrari életre kelt. Autójuk bemutatóján a német RTL-nek adott interjúban elmondta, mekkora szerepük volt versenyzőként az SF71H megalkotásában, mely részletek nyűgözik le leginkább, de kommentálta Sergio Marchionne temperamentumára vonatkozó kijelentését is, és a szurkolóiknak is üzent.

Ez a 12. szezonja a Forma–1-ben. Még mindig érzelmes pillanat egy bemutató?

Sebastian Vettel: Igen, természetesen. Egész télen ott voltam, magam is kivettem a részem a munkából, folyamatosan kérdezgettem, milyen lesz az új autó, mit mondanak a számok, hogyan néz ki. És amikor az ember először látja egy darabban az új autót, az különleges érzés, hiszen ilyenkor áll össze minden.

Milyen szerepe van egy versenyzőnek az autó fejlesztésében?

Vettel: A záró szakaszban már nem olyan nagy, de az elején igen. Akkor megvizsgáljuk, milyen volt az előző autó, mi volt benne jó, mi nem stimmelt, a legtöbb visszajelzést ilyenkor mi, a versenyzők adjuk. Ilyenkor nagyon fontos, hogy mit mondunk, mi tetszik nekünk és mi nem, ez határozza meg az új irányt. Később, amikor már a megvalósítás, a tervezés, az egyes elemek részletei jönnek, ezeken a területeken természetesen már nem mi vagyunk a szakértők.

Mi nyűgözte le leginkább az új autó kívülről látható részleteiben?

Vettel: Elsőként nyilván a glória üti meg az ember szemét, de ez a fejlesztés szempontjából nem fontos, mivel mindenki nagyjából ugyanolyan, standardizált eszközt használ, legfeljebb más színben. Nálunk idén szerintem a legnagyobb különbséget a részletekre való odafigyelés jelenti, az, ahogyan minden mindennel összefügg. Ezen a téren nagyot léptünk előre idén, mindent letisztáztunk, leegyszerűsítettünk. Ezáltal egy kis helyet tudtunk nyerni, aminek következtében még radikálisabbak lehettünk a tervezés területén. Ez szerintem kívülről is remekül látható: az oldaldobozaink még agresszívebbek, mint egy éve voltak. Emellett sok apró részlet van, amit elsőre talán észre sem vesz az ember. A legfontosabb, hogy az autó nagy egészként jól működjön, és remélem, hogy hamarosan bebizonyosodik, hogy így is van.

Miben kellett a legnagyobbat előrelépni?

Vettel: Egy kicsi mindenhol hiányzott. Az autónk nagyon jó volt, a motorunknál sem hiányzott olyan sok, de végül ez is épp elégnek bizonyult. Emiatt nem létezik egy adott pont, amin javítanunk kellett, nagyobb teljesítményre, jobb hatékonyságra volt szükség, az autó sosem lehet elég könnyű, ami idén kiemelten fontos a glória miatt, továbbá ott a hosszabb tengelytáv. Sok részleten kellett dolgoznunk, hogy javulni tudjunk, és hamarosan kiderül, hogy mennyire sikerült.

A falon ott vannak a Ferrari eddigi bajnokainak a fotói, hátrébb pedig az öné…

Vettel: Én még nem voltam világbajnok a Ferrarival… Itt valami nem stimmel, nekem nem kéne itt lennem felragasztott figuraként… (nevet)

Igen, de az arcképe ott van a bajnokok után. Mi teszi optimistává, ami miatt úgy érezheti, hogy 2018 az ön éve lehet?

Vettel: Ez egy hosszú év lesz. A tavalyi évzáró még közelebb van, mint a mostani év vége, tehát nagyon hosszú út áll még előttünk. Az új autó bemutatása az első apró lépés. Bízunk benne, hogy az alapok legalább olyan jók lesznek, mint tavaly voltak, aztán erre próbálunk építkezni. A motorszabályok változtak, három motorral kell boldogulnunk, tehát azoknak több kilométert kell teljesíteniük. Sok tényező van idén, ami különbséget jelenthet, az viszont eddig sem volt titok, hogy mekkora kihívás áll előttünk. Ha a végén összejönne, az fantasztikus lenne, de egyelőre erről nem lehet még beszélni.

A Ferrari egy kívülálló, a Mercedes pedig továbbra is a mérce?

Vettel: A Mercedes nyerte az előző bajnoki címeket, így muszáj, hogy a Mercedes legyen a mérce mindenki számára. Azt nem gondolnám, hogy mi a kívülállók szerepét töltenénk be. Szeretnénk az élre kerülni, de a favorit mindenképp az előző év végén a legerősebb csomaggal rendelkező Mercedes. Aki közel kerül ahhoz, hogy legyőzze a Mercedest, szerintem egészen jó helyzetbe kerül. Hogy mennyire, az viszont csak az első versenyek alapján derül ki.

Sergio Marchionne elnök a télen azt nyilatkozta, hogy Sebastian Vettel tavaly igen mediterrán stílusban, déliesen viselkedett, de levonta belőle a tanulságot. Mire gondolhatott ezzel, és milyen tanulságokat vont le, kellett levonnia?

Vettel: Szerintem teljesen normális, hogy az ember érzelmeket mutat az autóban ülve, ez is hozzátartozik. Természetesen mindannyiunknak mehetett volna jobban is, kellett is volna jobban mennie, de ez már a múlt, mi előre tekintünk. Az ember mindig tanul valamit – legalábbis tanulnia kellene… Én magam is próbálok javulni, javítani a teljesítményemen, magasabbra akarom helyezni a lécet.

Mit üzenne a tifosi számára?

Vettel: Jó tudni, hogy mögöttünk állnak, támogatnak bennünket. Most, a bemutatóra is sokan eljöttek, pedig Maranellóban esik a hó. Integettek a versenyzőknek, hozták a nagy transzparensüket, a paripa pedig ágaskodik. A Ferrari él, érezni a lelkét. Nincs túl meleg, de az emberek kint vannak, minden jót kívánnak nekünk. Nyilván ünnepelni akarnak, ez nem is kérdés. Mégpedig az első helyet, nem a másodikat vagy a harmadikat. Nekem volt lehetőségem látni, hogy a gyár mennyire keményen dolgozik, megállás nélkül, még hétvégén is. Hihetetlen látni, mennyire elszántak, mennyire készek bármire a csapatért és azért, hogy boldoggá tegyék a tifosit.

Azt mondta, a mérnökökkel a többi autóról is beszélnek. Ön szerint ez ismét egy párharc lesz a Ferrari és a Mercedes között, vagy valaki más is odaérhet?

Vettel: Nehéz megmondani. Szó sincs arról, hogy megnézzük az autók képeit, és megállapítjuk, melyik a jó. Várnunk kell a pályatesztekig, ott már kicsit többet látunk. Például az autóban ülve azt, hogy elhúzunk tőlük, vagy megelőznek minket. A pályán nyilván figyeljük, mit csinálnak a többiek, hogyan fekszik az úton a másik autó, és ebből érzed a különbséget, de erre még várnunk kell. Amikor szoros a verseny elöl, az mindig izgalmasabb, de az ideális forgatókönyv az lenne, ha elöl lennénk, elhúznánk, a többiek pedig nem tudnának mit kezdeni! Nem zárkóznék el ettől, sőt, ez a fő célunk: a legjobb autót akarjuk építeni a legerősebb motorral, és győzelmet győzelemre halmozni. Nemcsak egyet, hanem egészen sokat. De muszáj a földön maradnunk. Szerintem jól dolgoztunk, de hogy hogy állunk, azt még nem tudjuk.

 

Forrás: M4Sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Tovább az eszköztárra

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás